Tobias Schmohl

Vita

Zur Person

2018

Professor für Hochschuldidaktik

TH OWL (Lemgo)
Fachbereich Medienproduktion

2015

PostDoc

Universität Hamburg
Hamburger Zentrum für Universitäres Lehren und Lernen (HUL)

2014

Programmdirektor

Zeppelin Universität Friedrichshafen
Verantwortung für die Studiengänge Sociology, Politics & Economics und General Management

Über mich

Disziplinär ist meine Arbeit im Schnittfeld von Wissenschafts-, Hochschul- und Bildungsforschung einzuordnen. In meiner Forschung befasse ich mich anhand konzeptionell-theoretischer, empirischer und design-basierter Zugänge mit der Analyse und Gestaltung von Hochschulbildung.


Ausbildung

2014

Promotion zum Dr. phil.

Universität Tübingen 
Seminar für Allgemeine Rhetorik

2010

M.A. Germanistik

Universität Tübingen 
Philosophische Fakultät 

2010

M.A. Rhetorik, Philosophie, Komparatistik

Universität Tübingen 
Philosophische Fakultät

Forschungs-Interessen

Transdisziplinäre Lernformen
Curriculum Studies
Wissenschaftsforschung
KI & Bildung
Situiertes Lernen

Short Bio (in English)

Tobias is an expert in the field of Teaching & Learning Sciences, intersecting his research across Higher Education Research, Curriculum Studies, and Philosophy of Science. He fervently believes in the role of university teaching as a bridge between professional/social initiatives and scientific endeavours. With a vision to bolster interdisciplinary and transdisciplinary cooperation skills, his pedagogical approach is geared towards equipping students for professional practice, fostering real-world skills, and advocating civic engagement. Tobias harbours a special interest in innovative methods of teaching at research and art institutions in Higher Education. He questions whether the curricula and teaching practices at these institutions should be rigorously aligned with the latest disciplinary research findings and the relevant scientific discourse. 

Tobias’s academic journey boasts of degrees in Rhetorics, Philosophy, German Studies, and International Comparative Studies. He achieved his PhD from the University of Tuebingen, with a dissertation that amalgamates concepts from communication theory and systems theory. His professional roles include serving as a programme director at Zeppelin University Friedrichshafen, and a postdoctoral researcher at the University of Hamburg.  Currently, Tobias holds a full professorship at Lemgo (OWL Technical University of Applied Sciences and Arts in Germany). His teaching experience spans a diverse range of disciplines such as Media Studies, Economics, Pedagogy, and Computer Science. At present, Tobias’s cross-faculty teaching extends to students at universities of applied sciences, as well as doctoral candidates and post-docs at research universities.

Expertise

Listenplätze:

  • 2021   Berufung und Rufablehnung: DAAD-Universitätsprofessur (Full-Professorship DaF) im Rahmen des Förderprogramms Transnationale Bildung – Förderung binationaler Hochschulen.
  • 2018   Berufung und Rufannahme: Professur für Hochschul- und Mediendidaktik an der Technischen Hochschule OWL (Fachbereich Medienproduktion und Institut für Wissenschaftsdialog)

Gutachtertätigkeit für:

  • Förderprogramme zur Hochschulbildung
  • Fachzeitschriften zur Bildungsforschung
  • Verlage
  • (internationale) Tagungen

Keynotes (Auszug):

  • Fachtagung: (Selbst)Lernunterstützung an Hochschulen, Kaiserslautern (2020)
  • Fachtagung: Potentiale studentischer Praktika, Univ. Münster, Düsseldorf, Hannover (2020)
  • Bosch ConNext, Robert Bosch GmbH, Stuttgart (2020) 
  • Tag der Lehre, HTW Dresden (2019)
  • Konferenz Best Teaching – Best Practices: Vermittlung von Wissenschaftlichkeit, ZHAW Zürich (2017)