Tobias Schmohl

Vita

Zur Person

2018

Professor für Hochschuldidaktik

TH OWL (Lemgo)
Fachbereich Medienproduktion

2015

PostDoc

Universität Hamburg
Hamburger Zentrum für Universitäres Lehren und Lernen (HUL)

2014

Programmdirektor

Zeppelin Universität Friedrichshafen
Verantwortung für die Studiengänge Sociology, Politics & Economics und General Management

Über mich

Disziplinär ist meine Arbeit im Schnittfeld von Wissenschafts-, Hochschul- und Bildungsforschung einzuordnen. In meiner Forschung befasse ich mich anhand konzeptionell-theoretischer, empirischer und design-basierter Zugänge mit der Analyse und Gestaltung von Hochschulbildung.

Ausbildung

2014

Promotion zum Dr. phil.

Universität Tübingen 
Seminar für Allgemeine Rhetorik

2010

M.A. Germanistik

Universität Tübingen 
Philosophische Fakultät

2010

M.A. Rhetorik, Philosophie, Komparatistik

Universität Tübingen 
Philosophische Fakultät

Forschungs-Interessen

Transdisziplinäre Lernformen
Curriculum Studies
Wissenschaftsforschung
KI & Bildung
Situiertes Lernen

Tobias is a Teaching & Learning Sciences specialist. His research addresses the intersection of Higher Education Research, Curriculum Studies, and Philosophy of Science. Tobias believes that university teaching should, by definition, build bridges between professional/social efforts on the one hand and scientific endeavours on the other. Hence, he aims to foster interdisciplinary and transdisciplinary cooperation skills. His pedagogy seeks to prepare for professional practice, to promote real-work capabilities and participation in public life. Tobias is especially interested in new approaches to teaching at research and art institutions in the tertiary education sector. Shouldn’t the curricula and teaching practices at these institutions—he wonders—rigorously align with both the most recent disciplinary research findings and the respective scientific discourse? And if they should: how do we make sure our students are able to catch on and grasp the learning subjects effectively?

After graduating in RhetoricsPhilosophyGerman Studies, and International Comparative Studies, Tobias obtained his PhD at the University of Tuebingen with a conceptual-theoretical study comparing systems theory with action theory approaches. He was head of a blended learning curriculum at Tuebingen, a programme director at Zeppelin University Friedrichshafen and a PostDoc researcher at  Hamburg. Currently, Tobias works as a full professor at OWL Technical University of Applied Sciences and Arts, Germany. He is the scientific director of TH OWL’s Learning Centre Lemgo. Tobias has taught in a range of academic contexts, including Media Studies, Economics, Pedagogy, and Computer Science. Tobias‘ current cross-faculty teaching is with students at universities of applied sciences, as well as with doctoral candidates and post-docs at research universities.

Expertise

Listenplätze:

  • 2021   Berufung und Rufablehnung: DAAD-Universitätsprofessur (Full-Professorship DaF) im Rahmen des Förderprogramms Transnationale Bildung – Förderung binationaler Hochschulen.
  • 2018   Berufung und Rufannahme: Professur für Hochschul- und Mediendidaktik an der Technischen Hochschule OWL (Fachbereich Medienproduktion und Institut für Wissenschaftsdialog)

Gutachtertätigkeit für:

  • Förderprogramme zur Hochschulbildung (SNF, ibh)
  • Fachzeitschriften zur Bildungsforschung
  • Verlage
  • (internationale) Tagungen
    (dghd, NPSE, FOE, GfHf)

Keynotes (Auszug):

  • Fachtagung: (Selbst)Lernunterstützung an Hochschulen, Kaiserslautern (2020)
  • Fachtagung: Potentiale studentischer Praktika, Univ. Münster, Düsseldorf, Hannover (2020)
  • Bosch ConNext, Robert Bosch GmbH, Stuttgart (2020) 
  • Tag der Lehre, HTW Dresden (2019)
  • Konferenz Best Teaching – Best Practices: Vermittlung von Wissenschaftlichkeit, ZHAW Zürich (2017)